۵ مقصد نخست صادرات کالا‌های ایرانی | چین و عراق در صدر خریداران-راهبرد معاصر

۵ مقصد نخست صادرات کالا‌های ایرانی | چین و عراق در صدر خریداران

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی ۴ ماه نخست امسال بالغ بر ۶۵ درصد صادرات غیرنفتی ایران به مقصد ۵ کشور چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان بوده است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 30
کد خبر: ۲۵۵۸۷۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ بررسی آخرین وضعیت تجارت خارجی کشور طی ۴ ماه نخست امسال نشان می‌دهد که میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) ۴۷ هزار و ۹۷۸ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۴.۰۵ درصدی در وزن و ۸.۱۵ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

پنج مقصد نخست صادرات کالا‌های ایرانی، کشور‌های چین با ارزش چهار میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار، عراق با ارزش سه میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار، امارات متحده عربی به ارزش دو میلیارد و ۳۶۵ میلیون دلار، ترکیه به ارزش یک میلیارد و ۶۷۹ میلیون دلار و افغانستان به ارزش ۷۰۱ میلیون دلار بوده است.

همچنین سهم کشور چین از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشور طی این مدت ۲۷.۳۶ درصد، عراق ۲۰.۷۴ درصد، امارات متحده عربی ۱۳.۵۴ درصد، ترکیه ۹.۶۲ درصد و افغانستان ۴.۰۱ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، میزان واردات کشور نیز ۱۲ هزار و ۵۹۲ هزار تن به ارزش ۱۹ میلیارد و ۹۴۹ میلیون دلار برآورد شده که در قیاس با مدت مشابه در سال قبل افزایش ۵.۷۵ درصدی در وزن و ۱.۵۳ درصدی در ارزش دلاری را تجربه کرده است.

امارات متحده عربی با اختصاص رقمی بالغ بر ۶۰۱۵ میلیارد دلار و سهم ۳۰.۸۶ درصدی از کل واردات در جایگاه نخست کشور‌های طرف معامله واردات قرار گرفته است.

همچنین چین با ۵.۳۸ میلیارد دلار و سهم ۲۷ درصدی، ترکیه با ۲.۶۵ میلیارد دلار و سهم ۱۳.۳ درصدی، آلمان با ۷۳۷ میلیون دلار و سهم ۳.۶۹ درصدی و هند با ۶۳۲ میلیون دلار و سهم ۳.۱۷ درصدی از کل ارزش واردات، در جایگاه‌های بعدی کشور‌های عمده طرف معامله واردات، قرار گرفته‌اند. / مهر

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار